Vilkår
14 dagers angrefrist
Angrerett — Jfr. angrerettsloven av 21. desember nr 105 2000
- Forbruker kan gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 14 dager etter at selger har oppfylt sin opplysningsplikt iht. angrerettsloven og varen og angrerettskjema er mottatt. Dersom selger ikke oppfyller sin opplysningsplikt eksempelvis unnlater å overlevere det obligatoriske angrefristskjema senest ved levering av varen, utvides fristen til tre måneder.
- Forbruker må gi melding til selger dersom angreretten benyttes. Fristen anses overholdt dersom meldingen er sendt innen fristens utløp. Det stilles ikke formkrav til meldingen men denne bør av bevismessige årsaker være skriftlig.
- Dersom vilkårene for angrerett er oppfylt plikter selger å tilbakeføre alle faktiske kostnader som er belastet forbruker. Returkostnader må imidlertid forbruker bære, med mindre selger har misligholdt avtalen eller selger i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare, fordi den bestilte vare ikke var tilgjengelig.
- Returporto bekostes av kunden. Retur må ikke sendes i postoppkrav. Ved sending fra kunde til Utestemme Foto er kunden ansvarlig dersom varen skades eller forsvinner under transport.
- Forbruker skal ha mulighet til å se og undersøke varen før han bestemmer seg for om han vil fastholde kjøpet. Enkelte varer kan undersøkes og prøves uten at det dermed skjer noen endring i varens verdi eller beskaffenhet. selv om originalemballasjen er brutt vil forbruker kunne ha en angrerett.
- Det krav vi stiller er at varene returneres i tilnærmet samme stand og mengde og da helst i originalemballasjen.
- Det er ikke angrerett på spesialtilvirkede fotografier og bildeprodukter.
Ved reklamasjoner
Reklamasjonsrett — Kjøpsloven av 13. mai nr 27 1988
- Dersom mottatt vare har feil eller mangler, kan kjøper på visse vilkår gjøre gjeldende en rekke mangelsbeføyelser (eks. å holde kjøpesummen tilbake, retting, omlevering, prisavslag, heving og erstatning) etter Kjøpsloven, jfr. kjl. §§ 30 flg. Dette forutsetter imidlertid at kjøper reagerer innen visse frister. I forbrukerkjøp er reklamasjonsfristen som utgangspunkt to år etter at kjøper mottok varen. dersom varen eller deler av varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år, utvides reklamasjonsfristen til fem år.
- Det må gis melding til selger innen rimelig tid etter at kjøper oppdaget eller burde oppdaget mangelen. Det stilles ingen formkrav ved reklamasjon, men av bevismessige grunner bør meldingen gis skriftlig. Det bør fremgå av meldingen (reklamasjonen) hvilke mangelsbeføyelser kjøper ønsker å gjøre gjeldende. Ved reklamasjoner som skyldes feil eller mangler ved produktet, skal tjenesteyter - her Utestemme Foto, bære alle kostnader forbundet med kjøpet, herunder utgiftene til tilbaketransport.
Reklamasjonsrett på bilder og bildeprodukter
Jfr. Kjøpsloven av 13. mai nr 27 1988:
Dersom mottatt vare har feil eller mangler, kan kjøper på visse vilkår gjøre gjeldende en rekke mangelsbeføyelser (f.eks å holde kjøpesummen tilbake, retting, omlevering, heving og erstatning) etter Kjøpsloven, jfr. kjl. §§ 30 flg. Dette forutsetter imidlertid at kjøper reagerer innen visse frister. I forbrukerkjøp er reklamasjonsfristen som utgangspunkt to år etter at kjøper mottok varen. dersom varen eller deler av varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år, utvides reklamasjonsfristen til fem år.
Det må gis melding til selger innen rimelig tid etter at kjøper oppdaget eller burde oppdaget mangelen. Det stilles ingen formkrav ved reklamasjon, men av bevismessige grunner bør meldingen gis skriftlig. Det bør fremgå av meldingen (reklamasjonen) hvilke mangelsbeføyelser kjøper ønsker å gjøre gjeldende. Ved reklamasjoner som skyldes feil eller mangler ved produktet, skal tjenesteyter - her Utestemme Foto, bære alle kostnader forbundet med kjøpet, herunder utgiftene til tilbaketransport.
Det er ikke angrerett på spesialtilvirkede fotografier
Man har ikke angrerett på spesialtilvirkede fotografier og bildeprodukter (ref Angrerettsloven av 21. desember nr 105 2000). Bilder og bildeprodukter er ikke noe vi kan selge videre.
Man har reklamasjonsrett
Jfr. Kjøpsloven av 13. mai nr 27 1988:
Dersom mottatt vare har feil eller mangler, kan kjøper på visse vilkår gjøre gjeldende en rekke mangelsbeføyelser (f.eks å holde kjøpesummen tilbake, retting, omlevering, heving og erstatning) etter Kjøpsloven, jfr. kjl. §§ 30 flg. Dette forutsetter imidlertid at kjøper reagerer innen visse frister. I forbrukerkjøp er reklamasjonsfristen som utgangspunkt to år etter at kjøper mottok varen. dersom varen eller deler av varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år, utvides reklamasjonsfristen til fem år.
Det må gis melding til selger innen rimelig tid etter at kjøper oppdaget eller burde oppdaget mangelen. Det stilles ingen formkrav ved reklamasjon, men av bevismessige grunner bør meldingen gis skriftlig. Det bør fremgå av meldingen (reklamasjonen) hvilke mangelsbeføyelser kjøper ønsker å gjøre gjeldende. Ved reklamasjoner som skyldes feil eller mangler ved produktet, skal tjenesteyter - her Utestemme Foto, bære alle kostnader forbundet med kjøpet, herunder utgiftene til tilbaketransport.
Registrering/personopplysninger.
Registrering hos Utestemme er gratis og uten kjøpsforpliktelser.
For å få tilgang til din private onlinekonto på www.utestemme.no må du registrere brukernavn (dvs. gyldig e-postadresse).
Alle kunder vil kunne motta driftsmeldinger fra oss. Disse meldingene inneholder informasjon/endringer som er sentral(e) for bruk av tjenesten. Antallet driftsmeldinger begrenses til et minimum. Vi sender ikke ut informasjon i utide.
Utestemmes kunderegister er konfidensielt. Vi er ansvarlige for alle personlige opplysninger som lagres ved registrering og kjøp av bilder.
Utestemme forplikter seg til å ikke selge opplysninger i registeret til tredjepart uten at det gis samtykke fra kunden. En kunde aksepterer dog at Utestemme må gi nødvendige opplysninger til tredjepart for håndtering av utestående fordringer. Utestemme retter seg etter personopplysningslovens §31 og har innmeldt sin virksomhet til Datatilsynet.
Utestemme lagrer bildene i inntil to år etter fotografering, vi gir varsel om sletting på epostadressen du har registrert deg med.
Du kan også når som helst be om å bli slettet fra vår kundedatabase og samtidig be om at alle bilder slettes. Personopplysningene vil kunne benyttes så lenge du er aktiv bruker hos Utestemme. De vil bli oppbevart inntil du ber om at de blir slettet.
Priser
Gjeldende produktpris er den som er oppgitt i prislisten på www.utestemme.no den dagen kunden avgir sin bestilling.
Betaling for tjenesten gjøres ved bestillingstidspunktet.
Samtlige priser er angitt i norske kroner og inkluderer mva. Utestemme forbeholder seg retten til løpende å forandre sine priser.
På alle bestillinger tilkommer porto. Oversikt over porto og ekspedisjonsgebyrer får kunden i handlekurven.
Levering
Det vil gå ca. 5–10 dager fra Utestemme har mottatt en ordre til kunden får bildene hjem i postkassen - avhengig av sted og postgang. Bestilles forstørrelser som ikke får plass i postkassen, må de hentes på lokalt postkontor.
Ved bestilling av flere produkter kan leveransen bli delt på to eller flere forsendelser (f.eks. ved forstørrelser).
Alle varer sendes som A-post eller som Servicepakke om ikke annet er avtalt. Hvis leveransen ikke er mottatt innen 10 arbeidsdager fra ordrebekreftelse er mottatt fra Utestemme, må kunden ta kontakt per e-post til post@utestemme.no eller på telefon 4000 1174. Utestemme vil da prøve å etterspore leveransen. Kunden plikter også å kontakte sitt lokale postkontor med spørsmål om oppbevaring. Er leveransen ikke å spore, vil Utestemme på oppfordring sende erstatningsvare.